.



Mereka yang pergi

27 September 2017 / 8:40am

"Hello tin, buat apa ?"
"ha baru bangun , kenapa ?"
"ada benda nak bagitau ni"
"benda apa ?"
"Fikrei dah takdak"
"Fikrei ex kami tu ka"
"ha , dia accident"

What was your first impression bila hang dapat panggilan macam tu ? Yes terkejut. Tujuan aku tiba tiba update blog ni bukan untuk cerita semua kenangan aku dengan dia , tapi aku nak share pasal benda yang aku rasa aku teringin nak share dari dulu sampai sekarang.

Hampir 10tahun aku tak merasa kehilangan orang yang aku sayang dengan cara kematian. 9tahun lepas , umur aku baru 11tahun dah dikejutkan dengan berita "ayah meninggal sebab accident". Waktu tu aku kecik lagi . Baru 11tahun , hang baru nak kenal dunia . Bagi aku umur 11tahun tu macam baru setahun jagung . Ye lah selalu umur macam tu ibu ayah akan sentiasa ada dengan kita , support kita , bagi kasih sayang sepenuhnya dekat kita. Tapi aku time tu , umur 11tahun dah hilang ayah. Terasa kehilangan tu memang ada tapi bila lama lama aku sendiri dah boleh terima benda tu.

Ibubapa yang hilang anak tak seperit anak yang hilang ibubapa. Betul. Sejak aku hilang ayah , hidup aku 100% dijaga dirawat diberi kasih sayang sepenuhnya dari Ibu. Aku tak dapat bayang kalau ibu yang pi dulu sebelum ayah. Ibu selalu cakap "cuba pikiaq balik pasepa Allah ambik ayah hang dulu bukan ibu". Dulu aku tak nampak pun hikmah tu tapi bila makin lama kita membesar kita akan jumpa jawapan tu.

Lama juga aku hidup berstatuskan anak yatim. Lama jugak aku tak dengar orang meninggal dunia sebab accident. Sampai la satu hari pukul 1 atau 2 pagi tak silap , kawan mesej "Cikgu sivik kita meninggal , accident." Allahuakbar , lagi sekali aku dengar cerita pasal kemalangan yang mengakibatkan kematian. Aku menangis jugak waktu tu sebab cikgu tu salah sorang cikgu yang rapat dengan aku.

Selang beberapa tahun , aku dengar pulak cerita ayah kawan aku meninggal sebab accident jugak. Tapi waktu aku tak ambik port pun sebab kawan tu tak berapa rapat dengan aku. Cuma terkejut , dah berapa orang yang orang kata hidup di sekeliling aku , meninggal dunia atas sebab kemalangan jalan raya. Sama jugak dengan berita kematian senior kami dulu. Takut dengaq cerita-cerita macam tu tapi waktu tu aku bersyukur sebab orang yang pergi bukan orang yang rapat dengan aku.

Hidup aku tetap diteruskan . Sama ja macam budak lain. Ambik PMR ambik SPM , aktif kem itu ini , suka orang tu suka orang ni , tersilap langkah pi becinta waktu sekolah. Benda benda tu memang dah dialami oleh semua orang. Dalam tengah seronok dengan kehidupan yg aku ada , tiba-tiba satu malam aku dapat berita adik aku accident. Mujurlah accident patah kaki. Masih boleh dirawat masih boleh teruskan hidup.

Masuk umur aku 18 , aku dah mula hidup dengan kawan kawan baru. Kawan-kawan tingkatan 6 yang dah macam keluarga besar aku dekat sekolah. Aku dah mula belajar macam mana cara bercinta dengan crush sendiri. Awal-awal semuanya okay semuanya tenang. Ada la krisis itu ini tapi masih lagi boleh dikawal. Umur aku 19 , aku terlibat dengan satu kem yang jadikan aku sebagai fasi dekat kem tu. Mostly yang join junior aku sendiri. So memang pelan rapat la dengan depa waktu kem tu.

Adik adik kat situ semua hormat aku dengan fasi fasi lain. "Kaktin, jom selfie dua" ni salah satu ayat yang aku ingat dari salah sorang budak kem tu , which is nama dia Amir. Sejak dah reti sembang dekat kem , dekat sekolah pun dah mula rajin tegur. Tapi budak form6 ni kadang bukan rajin turun kantin so jarang jarang la jumpa. Sampai satu hari si Amir ni tegur "Kaktin bukan nampak kami dah". Bagi aku benda tu selalu dah budak budak sakat so aku pun macam endah tak endah.

Amir rajin tegur dalam wechat. "Hi kaktin" aku anggap benda tu cute sebab jarang budak laki nak chat macam tu dekat aku . Even dekat sekolah pun dia rajin tegur. Satu hari kami join satu festival kayuh basikal. Kami kena jaga setiap checkpoint yg diberi. Amir pun join tapi yang aku perasan waktu tu dia tak macam selalu , tak banyak cakap. Tegur pun sekadar senyum bukan hi.

Sampai la satu hari aku dapat berita "Kaktin, Amir accident teruk. Sekarang dia dekat GH." Kuat jantung aku degup waktu tu. Senior dengan junior kem semua ajak lawat dia dekat GH. Waktu aku masuk nak lawat , ya Allah tuhan saja la yang tau perasaan tu macam mana. Junior kita yang selalu tegur yang selalu ceria terlantar atas katil hospital dengan banyak wayar. Doktor kata dia dengar apa yang kita cakap dekat dia , tryla sembang. Tak mampu dik , aku tengok aku menangis aku keluaq. Kalau aku sebagai senior pun rasa terkaku , apatah lagi parents dia ? Sehari lepastu , kawan-kawan cakap dia dah meninggal. Waktu aku mula rasa kehilangan yang dah lama aku tak rasa.

Lepas habis tingkatan6 , masing-masing bawak haluan masing-masing. Sama jugak aku , kadang sibuk kadang buat buat sibuk. Waktu dah habis sekolah , aku rapat dengan Faris. Aku mula rapat dengan dia sejak upper6 sebab banyak benda yang kami suka buat sekali. Even dah habis sekolah, kami tetap contact tetap jumpa lepak makan minum sekali. Our favourite place is "Bakso Simpang 4". Kot mana pun kalau nak jumpa memang kena kat situ. Almost semua masalah aku masalah dia kami share sekali.

Satu hari kami plan nak jumpa sebab dah lama tak lepak sekali. Tapi waktu tu masing-masing sibuk. So boleh contact thru whatsapp saja la. One day dia whatsapp "weh , esok kerja ka". Yes waktu tu aku kerja dan waktu aku kerja memang aku jarang nak reply whatsapp orang so aku bluetickkan ja. Esok tu balik kerja pukul 7pg , kawan kelas jumpa dekat kedai yang selalu aku makan roti canai. 

18 April 2017

"Hang tak check whatsapp ka"
"aku qeja kan , pasepa"
"Faris syahmi dah takdak"

Lagi sekali aku dikejutkan dengan berita macam ni. Makanan yang aku order semua aku tak lalu nak makan. Kawan kawan cakap kalau nak tengok arwah kena pi hospital sebab nanti nak tanam dekat seberang , dekat dengan kubur ayah dia. Yes , ayah dia la yang meninggal tu. Sampai rumah terus aku bersiap . Terus aku bagitau ibu , Faris dah meninggal. Masing-masing menangis bila dapat berita tu. Faris meninggal sebab accident jugak. Hampir seminggu aku tak boleh lena malam sebab teringat. Aku rasa menyesal sebab aku tak reply whatsapp dia. Jadi terkilan.

Waktu ni aku rasa sangat kehilangan kawan rapat tu macam mana. Walaupun baru setahun rapat tapi hampir semua benda kami share. Barai aku sedih aku kecewa aku semua dia dengar tanpa merungut. Bila dia meninggal , aku mula rasa aku hilang salah sorang kawan baik aku lepas aku break up haha.

Selang 4bulan aku dapat berita pasal ex-boyfriend aku meninggal. Okay aku taknak main konsep ex so aku guna konsep kawan. Hampir setahun lebih jugak kami berkawan tapi awal tahun masing-masing dah buat haluan sendiri. Dekat 9bulan jugak tak contact tak ambik peduli tak kesah langsung pasal dia. Konon kata aku tengah berusaha untuk move on.

Move on aku hampir berjaya bila aku boleh padam segala memori aku pasal dia dalam laptop. Almost 60% gambar dia , voice note , screenshot , gambar dia sorang aku padam tanpa rasa berat hati. Waktu tu aku rasa aku dah berjaya move on. Sampai la satu hari aku dapat berita yang dia meninggal. Sungguh aku terkilan. Aku rasa waktu tu aku sia-siakan segala masa aku untuk berbaik balik dengan dia. Sebab aku pernah niat kata nak kawan balik dengan dia dalam konsep kawan biasa tapi malangnya tak sempat.

Sampai sekarang aku still rasa tak percaya dengan berita yang dia dah takdak. Aku rasa macam baru sangat aku berpisah dengan dia cara hidup last last dia pi terus. Pi yang takkan mai sini dah. Nangis tu memang la sebab dia pernah jadi kawan rapat kita kan. 

Dalam tahun ni saja , aku hilang 2manusia yang pernah aku rapat yang pernah aku sayang yang pernah aku kongsikan semua kisah suka duka aku. Dan cara depa dua meninggal lebih kurang sama. Benda ni buat aku teringat waktu aku hilang ayah jugak. 

Aku taktau nak kata sama ada aku trauma atau tak tapi jujur aku cakap , benda yang paling aku rasa menyesal adalah tak menghargai sewaktu mereka semua masih hidup. Allah beri peluang beri masa untuk aku hargai orang orang ni tapi aku sia-siakan benda tu. At the end , aku sendiri yang rasa terkilan. 

Benda benda ni sepatutnya bagi aku sedar , betapa pentingnya hargai orang sekeliling kita sebelum mereka atau kita yang mati dulu. Jujur , aku sendiri tak bersedia. Dan aku pun tak bersedia untuk hilang lagi orang yang aku sayang. Moga manfaat masa yg Allah bagi ni dapat aku gunakan dengan cara yang terbaik.




◄ Older posts



I Am King




// 2016 ♔ ...more?


Save the date



King Song

template by s.m!sery.
resources: